Dagens ord

På skolen fikk vi i oppgave der noen helt tilfeldige personer skulle fremføre et såkallet prosjekt som heter ''Dagens ord''. Dagens ord gikk ut på at en eller flere elever skulle ha en liten presentasjon om et ord. Vi kunne velge hva som helst, så lenge det ikke var støtende (Banning etc.) Man skulle finne et ord som man synes var interessant og som man ville ''dele'' med de andre i klassen. Et ord som man kanskje var usikker på og ville lære mer av.


Man skulle forklare hva betydningen til ordet var og sette det i en sammenheng. Man kunne velge om man ville presentere i Powerpoint, eller om man tok det rett og slett på tavlen. 


Det var ikke mange som fikk tid til å presentere dagens ord dette halvåret, men jeg var heldigvis første mann ut. Jeg hadde ikke noe imot å være den første som startet. Jeg hadde allerede planer om hvilke ord jeg ville bruke. Det stod imellom egoisme og empati. Jeg valgte empati siden jeg fant ut det var et ord jeg kunne snakke mye om. I tillegg var jeg ganske usikker på hva forskjellen på empati og sympati var. Så for å utnytte denne fremføringen på en postitiv måte, valgte jeg det ordet jeg mest ville lære om og hadde usikre tanker om hva det var.


Først kommer teksten jeg skrev, som jeg skulle fremføre. Deretter kommer det et bilde som jeg har redigert i Photoshop, der alle lysbildene mine viser. Jeg håper at de som leser dette lærer av det jeg har gjort. Fikk tross av alt toppkarakter på dette prosjektet. Men dette er kort om hva empati er. Presentasjonen varte rundt 5 minutter.


TEKST:
''Dagens ord som jeg har valgt, er ordet empati.''


''Begrepet empati kommer fra det greske empatheia. Ordet kan oversettes med innfølelse, samfølelse eller innlevelse. Å være empatisk vil si at du har evnen til å sette deg inn i hvordan en annen person opplever sin situasjon – ikke ut fra hvordan du selv ville ha opplevd situasjonen, men hvordan den andre med sin bakgrunn og historie opplever den.''


''Empati blir av og til forvekslet sympati. Men de to ordene betyr ikke det samme. Sympati er en form for velvillig medfølelse, ofte i forbindelse med at vi synes synd på noen. Empati innebærer at du lever deg inn i en annen persons følelses- og tankeliv.''


''I profesjonell sammenheng er empati en forutsetning for å oppnå nærhet og kontakt med brukeren eller klienten. Samtidig som vi «leser» hva som kan være vanskelig og vondt for vedkommende, er det viktig å se etter hva denne personen selv opplever som bra eller positivt, og å se at han eller hun kan gjøre noe for å mestre situasjonen selv.''


LYSBILDER
Copyrigt av meg! 

1 kommentar: